Little Richard

Little Richard

Biografie:

Een van de orginele rock & roll giganten, Little Richard voegde het vuur van de gospel samen met de R&B uit New Orleans, speelde opgewekt en ongeremd op zijn piano. Terwijl een aantal andere R&B giganten uit die tijd dezelfde kant probeerde op te gaan, haalde geen van alle loodrechte gespannenheid van de stem  Little Richard. Met zijn pijlsnelle vertolking, zijn extatische trilstem, en de overgelukkige kracht van zijn persoonlijkheid in zijn manier van zingen, was hij cruciaal in het opwaarderen van de voltage van de krachtige R&B naar het soortgelijke, toch verschillende, onder het mom van rock & roll. Alhoewel hij maar een paar jaar hits maakte, was zijn invloed groot op de soul en de sterren van de Britse invasie in de jaren zestig, zijn eerdere hits werden klassiekers in het repertoire van de rock. 
Zwaar  doorkneed in de gospel muziek terwijl hij opgroeide in Georgia, begon Little Richardbegin jaren vijftig platen op te nemen, hij speelde onverwachte jump blues/R&B waarin hij een hoop legde van zijn al vroege inspiratie  Billy Wright en Roy Brown.

little richard 04In 1955, door een suggestie van Lloyd Price, stuurde Richard een demoband naar Specialty Records, die waren gelijk zo onder de indruk dat ze een contract voor hem hadden en ze regelde gelijk een optreden voor hem in New Orleans.
Dat optreden kwam weliswaar niet van de grond totdat Little Richard tijdens de pauze een lichtelijk obscene deuntje spelen.
Met een lichtelijk aangepaste tekst werd, "Tutti Frutti" toen opgenomen, en daarmee was de ster Little Richard bekend geworden zoals we hem nu nog kennen -- de opgewekte "woo!"s, en het furieuze piano spel.
Dit was dan ook gelijk zijn eerste grote hit, alhoewel, als je het nu bekijkt gewoon bespottelijk, Pat Boone coverde dit nummer en kwam nog hoger in de hitparade ook.
Pat Boone probeerde ook little Richard'zijn volgende hit "Long Tall Sally," te coveren, maar dat nummer werd te snel voor hem en hij gaf het al snel op.

little richard 06In 1956 en in 1957 kwam Little Richard met een aantal nieuwe klassieke hits -- "Long Tall Sally," "Slippin' and "Slidin'," "Jenny, Jenny," "Keep a Knockin'," "Good Golly, Miss Molly," "The Girl Can't Help It" -- dat legde de fundering voor zijn roem.
Een hoop van zijn succes heeft hij te danken aan spelers zoals Lee Allen (tenor sax), Alvin Tyler (baritone sax), en vooral Earl Palmer (drummer), die over het algemeen met  de zanger meegingen naar zowel New Orleans als de Los Angeles studio's.
Richard's onvergetelijke verschijning in de vroegere rock & roll films, vooral The Girl Can't Help It, verspreide het rock & roll en de gospel onder de grote massa.

Little Richard was op zijn hoogtepunt van zijn commerciële artiestenleven toen hij tijdens een toer door Australië in 1957 besloot om te stoppen,
Vlak nadat hij was terug gekeerd in de States schreef hij zich in voor een bijbel college in  Alabama. Richard had feitelijk het gevoel dat hij was teruggeroepen naar zijn geloof, dit melde hij in zijn aankondiging, niettemin was dit een schok voor zowel zijn fans als voor de muziek industrie.
Helemaal nadat er een aantal behoorlijke rock nummers uitkwamen die nog niet waren uitgegeven, maar Little Richard verdween voor een aantal jaar voor het publiek.
little richard 05Met zijn comeback was hij eigenlijk meer een gospelzanger geworden en nam hij een paar nummers op voor End, Mercury, en Atlantic in begin jaren zestig. rond 1962  kwam Richard terug met rock & roll, hij maakte een tournee door Engeland waar hij enthousiast werd ontvangen.
Tussen de grote menigte bij deze pleziertocht stonden de leden van "the Rolling Stones" en de "Beatles", van wie de zangers (vooral Paul McCartney) een hoop inspiratie had opgedaan van Richard.
In 1964 kwamen the beatles dan ook met een versie van "Long Tall Sally," onder leiding van Paul McCartney, dat misschien nog wel beter was dan de orginele. 
In samenwerking met Specialty had Little Richard in 1964 nog een kleine hit met "Bama Lama Bama Loo."
Dit en nog een aantal andere nummers waren gerespecteerde inspanningen in de vorm van zijn klassieke platen uit de fifties, maar de smaak van de grote menigte was voor Little Richard te snel veranderd om weer hoog in de hitlijsten te komen.

little richard 12Het was vooral de rock & roll revival van de late sixties en de vroege zeventies wat zijn carrière redde, voor hem werd het weer mogelijk om grote successen te halen, (hierdoor kreeg hij zelfs nog zijn laatste kleine hit, "Freedom Blues," in 1970).

 

 

 

 

little richard 02 little richard 01 little richard 07
little richard 10 little richard 13 little richard 11