Fats Domino

Fats Domino

Biografie:

De meest populaire exponent van het klassieke New Orleans R&B geluid, Fats Domino verkocht meer platen dan elke andere zwarte  rock & roll sterren in de fifties. Zijn relaxte boogie-woogie piano spel en gemakzuchtige, warme stem zorgde voor een groot aantal hits, vanaf midden jaren vijftig tot aan het begin van de zestiger jaren.
Ondanks zijn grote successen veranderde hij zijn basis stijl nauwelijks..
Weliswaar was hij niet (zoals veel oude rock & roll sterren waren) de meest charismatische, vernieuwende, of bedreigende figuren, maar hij was zeker één van de meest constante. Domino's eerste singel, "The Fat Man" (1949), is één van de vele nummers  die kan worden gezien als een kandidaat voor het eerste rock & roll nummer.

the fat man fats domino 07Wat Fats zelf betreft, speelde hij gewoon hetgeen wat hij al een aantal jaren speelde in New Orleans, en zou hij dat blijven doen ook nadat zijn nummers onder de noemer "rock & roll" waren geplaatst. "The Fat Man" haalde nummer twee in de R&B hitlijsten en er werden er miljoenen van verkocht.
Even belangrijk was dat hij ingeburgerd raakte in een essentiële vennootschap met de grote A&R man Dave Bartholomew. Bartholomew zelf was een trompetspeler en hij zou de grote hits van Domino produceren, hij zou  samen met Fats veel nummers schrijven.

the fat man fats domino 02Ook zou hij een aantal grote, gevestigde namen uit New Orleans halen zoals Alvin Tyler op de saxofoon en Earl Palmer op de  drums -- muziekanten die al naam hadden gemaakt in New Orleans in het R&B genre, ze speelde op meerdere lokale plaatsen (inclusief hits die waren gemaakt in  in New Orleans bij Georgia geboorteplaats van Little Richard). Domino stapte tot 1955 niet zomaar over naar de gewone nationale hitlijsten, toen kwam hij met het nummer "Ain't That a Shame" waar hij mee in de top tien terecht kwam.

the fat man fats domino 09Pat Boone zijn cover van dit nummer, die hij dus gestolen had van Fats,, haalde het helemaal tot nummer één (Boone deed dit dus wel vaker in die tijd vooral met de nummers van Little Richard zijn eerste nummers).
Op de lange termijn waren Domino zijn verwachtingen niet beschadigd, verbazingwekkend genoeg kreeg hij het voor elkaar om tussen 1955 en 1963 35 Top 40 singels uit te brngen. "Blueberry Hill" (1956) was waarschijnlijk de beste (en de best herinnerde) singel; "Walking to New Orleans," "Whole Lotta Loving," "I'm Walking," "Blue Monday," en "I'm in Love Again" werden ook al enorme successen.
Nadat Fats  Imperial  had verlaten voor ABC-Paramount in 1963, haalde hij de top 40 nog maar één keer.
De verassing was niet dat uit de mode raakte, maar dat hij zijn populariteit in stand wist te houden, terwijl de essenties van zijn stijl onveranderd

 

 

the fat man fats domino 01Dit alles was tijdens de tijd, dat de meeste grote rock & roll sterren waren ontspoord door schandalen of al dood waren,
Sommige waren hun muziek aan het aanpassen op de grote menigte om maar goed te verkopen.
Hoewel hij nog een actieve artiest was in het volgend decennium, was zijn carrière als belangrijk artiest in midden jaren zestig voorbij..
Even kwam hij weer terug toen hij in 1968 een nummer van de Beatles coverde met de naam' "Lady Madonna" , wat een duidelijk eerbetoon was aan de stijl van Fats.

 

the fat man fats domino 03 the fat man fats domino 04 the fat man fats domino 06
the fat man fats domino 11 the fat man fats domino 13 the fat man fats domino 14
the fat man fats domino 12 the fat man fats domino 05